PENGENALAN RESUME
Resume adalah ringkasan mengenai
diri anda dan juga sebagai alat pemasaran pekerjaan bagi diri anda untuk
mendapatkan tempat di dalam sesi temuduga. Resume juga boleh dipanggil sebagai
Curriculum Vitae (CV) atau biodata pekerja dan pelbagai lagi istilah yang
digunakan. Ada juga sesetengah orang berpendapat bahawa resume merupakan
ringkasan kepada CV. Apabila memohon
pekerjaan, kita akan menghantar resume serta borang yang perlu diisi oleh pihak
majikan (jika ada) dan pemohon perlu membawa resume ketika menghadiri sesi
temuduga.
Perihal lain bagi resume ialah
ringkasan peribadi yang mana meliputi sejarah professional dan kelayakan
akademi seseorang pemohon. Kebiasaannya resume merangkumi maklumat, matlamat
ataupun objektif kerjaya anda, latar belakang taraf pendidikan, pengalaman
pekerjaan sebelum ini (jika ada), pencapaian kecemerlangan, kursus-kursus yang
pernah dihadiri, kemahiran-kemahiran yang anda ada dan boleh dibuktikan.
Lazimnya, panjang sesebuah resume tidak melebihi 3 atau 4 buah muka surat.
Sepanjang proses permohonan
pekerjaan, resume adalah dokumen asas yang perlu disediakan oleh anda. Bagi
memberi gambaran awal yang positif terhadap permohonan anda, resume sepatutnya
disediakan dengan menarik, baik, kemas, format yang senang dilihat dan dengan
computer atau mesin taip. Resume yang dicetak berwarna adalah digalakkan. Menulis
dengan tulisan tangan adalah amat tidak digalakkan kerana bimbang tulisan
tangan anda sukar dibaca atau tulisan tidak kemas dan tidak jelas yang mana sekali
gus mengelakkan resume anda terus kedalam tong sampah sebelum sempat
dipertimbangkan.
TUJUAN RESUME
Resume merupakan asas keperluan
bagi proses pemilihan calon terbaik ketika temuduga. Lazimnya, calon yang mahu
memohon pekerjaan dikehendaki menyertakan resume mereka bagi tujuan pemilihan.
Hal ini sekaligus membantu syarikat memendekkan masa pemilihan dan penilaian.
Namun jika permohonan anda tidak disertakan dengan resume, besar kemungkinan
permohonan anda untuk tidak dilayan atau ditolak tanpa memberi peluang untuk
dipanggil temuduga adalah tinggi.
Selain itu juga, maklumat yang
terkandung dalam rsume turut memberi peluang kepada majikan untuk menentukan
kesesuaian anda dengan jawatan yang dimohon khususnya maklumat yang berkaitan
dengan kelayakan dan pengalaman.
KEPENTINGAN RESUME
Melalui resume anda boleh
menyatakan sumbangan yang anda boleh berikan kepada syarikat jika anda dipilih
apatah lagi jika anda mempunyai pengalaman kerja yang sama. Ini adalah
keranaresume memuatkan maklumat mengenai semua keupayaan dan kebolehan anda.
Sebenarnya dengan menyediakan
resume dapat membantu persiapan anda sebelum menghadiri temuduga. Kebanyakkan
soalan yang ditanya ketika temuduga adalah berpandukan maklumat seperti yang
terkandung di dalam resume.
Malah dengan adanya resume yang
lengkap dan tepat, proses mengisi borang permohonan pekerjaan anda dapat
dipercepatkan kerana segala maklumat yang diperlukan boleh diperolehi daripada
resume yang telah anda persiapkan.